woensdag 26 oktober 2011

boekenmaniak

Van tijd tot tijd ben ik een periodiek maniakale boekenwurm. Als ik het -weer- op m'n heupen krijg, verslind ik literatuur. Alle recensies worden afgewerkt, selecteer boeken naar mijn smaak en ga vervolgens met mijn lijstje naar de bibliotheek waar ikzelf een kritisch oog laat vallen op de inhoud om uiteindelijk een keuze te maken. Een bezoek aan de bibliotheek kost mij enkele kostbare uren. Het is niet sporadisch dat ik met tien boeken thuis kom. Dit kan maanden duren tot de verwoede leesdrift overdrijft en er weken lang geen boek meer wordt aangeraakt. Ik heb me zelfs weleens afgevraagd of dit pathologisch is.
Boeken kopen doe ik allang niet meer omdat inmiddels mijn boekenkast uitpuilt. Ik kan zeer goed 'snellezen'. Bij een oninteressante passage of een oeverloze uitweiding snel ik door de regels heen. De draad van het verhaal raak ik zelden of nooit kwijt omdat ik alles registreer. Daartegenover, als ik getroffen wordt, kan ik ademloos letter voor letter tot mij nemen.
Ik heb een zeer onhebbelijke gewoonte, althans dat is mij aangepraat door mijn omgeving.
Menig huisgenoot heeft mij betrapt. Men heeft mij zelfs een literaire barbaar genoemd. Als ik aan een nieuw boek begin en na enige pagina's goed in het verhaal zit, wil ik onmiddellijk weten hoe het afloopt. Ik sla dan het achterste hoofdstuk of de laatste bladzijden op om de clou of het plot te lezen. 
Dit onderwerp heb ik onlangs besproken in mijn kennissenkring. Ik was toch reuze nieuwsgierig of anderen dat herkennen. De koppen knikten allen ontkennend. Natuurlijk wilde iedereen z'n zegje hierover doen:

... Es, ik ben geshockeerd - volgens mij heb je geen geduld om je mee te laten voeren - je zoekt veiligheid en wil alles onder controle houden - je bent nieuwsgierig - weerzinwekkend, omdat je de spanning eruit snijdt - tegen alle leesregels in - dit ruikt naar instantbevrediging - bij de konijnen af - je bent geen boek waardig ...

Ik ging in zelfbeschouwing, nam het -goedbedoelde- rijtje kritiek nog eens door en kwam tot de volgende conclusie: Als het begin van een boek bij mij aanslaat, wil ik het nauwkeurig lezen. De spanning van een ooit naderend einde wordt mij te machtig waardoor de kans groot is dat ik het inhoudelijk ga afraffelen. Dat vind ik zonde van het boek. Als ik in den beginne alvast de clou weet, heb ik rust en kan ik uiterst voldaan en op mijn gemak vanaf het begin tot het einde doorlezen. Het allerbelangrijkste is dat ik er zelf vrede mee heb. Met een film is dat hetzelfde. Ik hoor graag van tevoren waar het over gaat en hoe het afloopt, liefst tot in de details. Dan ga ik het zelf bekijken.
Ik hou niet van verrassingen. Een onaangekondigd gezelschap mensen voor mijn huisdeur is de grootste nachtmerrie. Een surpriseparty kan me gestolen worden en van een onverwachts verrassingsreisje ga ik over m'n nek.
In het verlengde hiervan maar dan wat anders komen we op het volgende. Anderen vertellen mij dat ze bij een maaltijd het lekkerste voor het laatst bewaren. Ook dit werkt bij mij tegengesteld. Ik eet allereerst mijn lekkerste hapje op.
Stel dat de bom valt!

9 opmerkingen:

  1. Helemaal Es zoals ik je ken, heerlijk mens.
    Het staat er allemaal weer goed op. Het begin is er en ik zie schitterende labels hahaha.
    Misschien toch maar een keertje extra 'gedichten' intikken.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als een boek tegenvalt lees ik het soms helemaal van achter naar voren.
    Ach, iedereen heeft zij eigen manier van lezen.
    Vriendelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooo, wat ben ik blij dat we elkaar terug vonden lieve Es, ik heb je mooie teksten beslist gemist! Met al die problemen bij weblog was ik, naast mijn blog bovendien ook nog mijn linken kwijt. Blij dus dat je bij mij reageerde, en ik hoop dat we elkaar in de toekomst weer wat meer zullen zien en lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allemachies hihihi.
    Wat mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke log. Ik herken dat wel van periodes van heel veel lezen tot periodes van boekloos door het leven gaan.
    Lezen moet voor je plezier zijn dus als jij er plezier aan beleeft om het eind eerst te lezen dan is daar niets mis mee.
    Nog bedankt trouwens voor je bezoekje aan mijn Punt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een onderzoek waarover ik onlangs las, wees uit dat een groot [maar niet overgroot] deel van boekenlezers doet zoals jij en na een korte intro begint bij het slot.
    Ditzelfde onderzoek wees uit dat zulks het leesgenot niet vermindert, maar juist versterkt.
    Omdat de spanning van de onzekere afloop eraf is, kan meer aandacht gewijd worden aan de details.
    Zoiets.
    Zelf doe ik het zelden.

    Blij dat je er weer bent!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. * Elly, ik begin zo langzamerhand hier redelijk te wennen en -nog belangrijker- er plezier in te krijgen.

    * Rob Alberts, ook wanneer het boek NIET tegenvalt?

    * Dag Eva, welkom hier.

    * Wolf, hè wat jammer nou toch, dacht ik nog wel dat ik uniek was in deze gekte ;-]

    ***

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heerlijk mens!

    Ik probeer zelfs de achterflap bijna niet te lezen zo graag wil ik onwetend een boek induiken. Grappig dat je niet de enige bent al vind je dat jammer.
    Die lees manie is bij mij chronisch. Heeft het iets te maken met chronische pijn? Ik denk het wel. Ook mijn boekenkasten zijn vol...te vol.

    dagdag

    BeantwoordenVerwijderen