Eindelijk had de Chassékerk een goede bestemming gekregen. Na veel geheen-en-weer bleef het gebouw behouden en ontkwam aan de sloophamer. Tot mijn groot cultureel genoegen werden er voorstellingen gehouden waarvan ik vorig jaar op mijn blog reeds gewag maakte: iLLUSEUM presenteert en dag van de doden
In Het Parool van enige weken geleden trof mijn oog een curieus artikel: Ymere worstelt met 'onwaardige' kunst in vroegere Chassékerk (ook wel Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand genoemd).
Bij het lezen van de eerste zinnen gingen mijn haren recht overeind staan:
... Eerst dwong 'een rooms-katholieke beeldenstorm' kunstenaarsgezelschap iLLUSEUM haar 'onwaardige' beelden uit de Chassékerk te verwijderen. En nu heeft corporatie Ymere de kunstenaars gemaand hun filmpjes, waarin de Chassékerk en de 'onwaardige' kunst figureren, van internet te verwijderen...
Al eerder bleek bisdom Haarlem razend te zijn over het heidens kunstwerk Hieros Gamos, geplaatst op het altaar van de Chassékerk.
Dit beeld, symboliserend het heilig huwelijk tussen zon en maan was een doorn in het oog van het bisdom.
Bij het lezen van de eerste zinnen gingen mijn haren recht overeind staan:
... Eerst dwong 'een rooms-katholieke beeldenstorm' kunstenaarsgezelschap iLLUSEUM haar 'onwaardige' beelden uit de Chassékerk te verwijderen. En nu heeft corporatie Ymere de kunstenaars gemaand hun filmpjes, waarin de Chassékerk en de 'onwaardige' kunst figureren, van internet te verwijderen...
Al eerder bleek bisdom Haarlem razend te zijn over het heidens kunstwerk Hieros Gamos, geplaatst op het altaar van de Chassékerk.
Dit beeld, symboliserend het heilig huwelijk tussen zon en maan was een doorn in het oog van het bisdom.
Als buurtgenoot c.q. straatgenoot dacht ik aanvankelijk nog: het zal zo'n vaart niet lopen...
Getuige zijnde van een walgelijke vertoning en houding van de katholieke kerk bleek tot mijn diepe leedwezen echter niets minder waar.
Het kunstenaarsgezelschap is de kerk uitgezet en inmiddels zijn onlangs de fraaie glas in lood ramen deels verwijderd. Ook vernam ik dat alle ornamenten afgevoerd zullen worden en het prachtige mozaiek vernietigd.
Zonder enig schuldbesef pleegt het bisdom deze nietsontziende barbaarse daad: verkrachting van alles wat mooi en kunstzinnig is.
Het drama rondom de uitzetting kun je hier lezen: La Quinta Essentia
Het drama rondom de uitzetting kun je hier lezen: La Quinta Essentia
Hieros Gamos
foto overgenomen van La Quinta Essentia
We hadden het er al over, inderdaad nu ik het zie, prachtig kunstwerk en mooie opname Es.
BeantwoordenVerwijderenWe blijven ons verbazen met haren overeind en betrokkenheid.
Ongelooflijk hoe men met het kunstpatrimonium omgaat, en je staat er zo machteloos tegenover hé?
BeantwoordenVerwijderenLieve es, bedankt voor je nieuwjaarswens en het glas champagne dat je op mij en de andere bloggers hief! Ik doe hetzelfde voor jou, maar dan met bubbeltjeswater hihi. Fijn nieuw jaar meid!
Naarmate een geloof orthodox wordt of -nog erger- ultraorthodox schijnt men zich alle 'rechten' toe te (mogen) eigenen.
BeantwoordenVerwijderenMooi kunstwerk, dit Hieros Gamos!
hier word je toch nog razender van als je dat al niet bent..
BeantwoordenVerwijderenPunt achter Punt
Es..een heel gelukkig nieuwjaar en laten we dit jaar gebruiken om elkaar te kussen (life)
Yvette, dat doen we zeker. Zogauw het voorjaarszonnetje gaat schijnen zullen we elkaar op terras café Spaarndam omhelsen.
BeantwoordenVerwijderenVoor jou ook alle goeds!
***
Hai Es,
BeantwoordenVerwijderenWat goed! Ik heb gelijk op je blog gereageerd, maar....balen.....er ging iets mis met het uploaden & toen was mijn hele bericht kwijt!
Ik schreef iets in de strekking van dat ik het geweldig vond dat je het oude jaar met dit artikel afsloot, want het sterkt ons & de mensheid als er buiten ons (het iLLUSEUM) meer mensen aan de bel trekken om dit soort misstanden te onthullen.
Vele eeuwen lang heeft het Vrome uit Rome in het geniep van de schemer kunnen opereren & het lijkt erop of ze nu met de haren in het volle zon (of maan) licht worden gesleept, wat ze nog steeds erg vervelend vinden.
Ze willen mid januari overleg met ons MET de pers erbij, nu al zeggen ze huichelachtige dingen zoals : 'wij vinden dat kunstenaars vrij moeten zijn om te maken wat ze willen!' & suggereren dat ons probleem alleen te wijden is aan Ymere......Ymere viel steil achterover, toen wij hun hiermee confronteerden & zeiden met een enorme dwangsom & rechtzaak te zitten die alles met ons werk in de Chassekerk te maken had.
Dus wij zullen zeker goed voorbereid dit gesprek aan gaan, want het lijkt nu al duidelijk dat ze , met de pers erbij, de handjes in onschuld willen wassen!
Nogmaals bedankt dus voor je inspanning & betrokkenheid!
Ik wens jou ook veel inspiratie, liefde & (nacht)licht in 2012.
Hoop je toch eens op 1 van onze avonden in het iLLUSEUM te mogen ontmoeten!
Weest gegroet!
Grace.
Grace, 'Eeuwigdurende bijstand' is van het instituut dat kerk heet niet te verwachten maar laat je niet aan het kruis nagelen en keer ze evenzo niet de andere wang toe.
BeantwoordenVerwijderen***
p.s. Dat vergat ik nog te zeggen: de verbanning uit de 'altijddurende bijstand' met de paganistische optocht als gevolg (te zien op jouw blogfilmpje) komt mij bekend voor.
BeantwoordenVerwijderenWat gebeurde er 2011 jaar geleden ook alweer.
O ja, een kruisweg.
Nu zie ik Alexander met Hieros Gamos op z'n schouder naar de Oude Kerk lopen.
***
Ha Es,
BeantwoordenVerwijderenLas op je blog het artikel over de ontstellende houding van kerk/Ymere in de Chassé kerk. Ik was er al van op de hoogte, het heeft mij ook geschokt. Ik las het in november en dezelfde dag las ik ook dat in het Théâtre de la Ville in Parijs een radicale christelijke groepering avond aan avond de voorstellingen probeerde te verstoren van de Italiaanse theaterkunstenaar Romeo Castellucci. Deze fanatiekelingen probeerden agressief het publiek te verhinderen, dreigend, scheldend, blijkbaar zelfs met traangas en rotte eieren. Ongelooflijk, wat hebben sommige mensen tegenwoordig weer lange tenen gekregen! Gisteravond kreeg ik bericht dat op 7 feb. deze voorstelling in Breda te zien is. Federico en ik willen zeker gaan, (ik heb in de afgelopen jaren meer van Castellucci gezien, op internationale festivals, en Federico heeft ook nog in Italie een workshop gevolgd bij het gezelschap, onder leiding van de zus van Romeo Castellucci, dus we zijn erg geïnteresseerd). Toevallig is deze voorstelling nu te zien in NL in het CHASSÉ theater!
veel liefs, Inés
http://www.chasse.nl/theater/detail/9516/Socetas-Raffaello-Sanzio--Romeo-Castellucci-On-the-Concept-of-the-Face-regarding...
Roemruchte Castellucci in het Chassé Theater
“Ik weet van duizend en meer schilders uit het verleden die hun halve leven hebben geprobeerd de bijna onzichtbare grimas van spijt te reproduceren die op Zijn lippen zou liggen.”
Aldus de Italiaanse theatermaker over de beeltenis van Christus. Hij wijdde er een mysterieuze voorstelling aan, die heel Europa doorkruiste, overal lof ontving, maar ook op verzet stuitte. Nu exclusief in Breda.
On the Concept of the Face regarding the Son of God is een van de meest aangrijpende voorstellingen ooit gezien. Tegelijk mysterieus en pijnlijk. Tegen de achtergrond van een levensgroot portret van Jezus zien we hoe een zoon een eindeloze reeks vuile luiers bij zijn vader verschoont. Geduldig, liefdevol en troostend, terwijl de vader steeds wanhopiger wordt. Een prachtige voorstelling over diepmenselijke tragiek en de verbeelding van God en Zijn Zoon.
Het werk van Romeo Castellucci is de laatste jaren structureel een hit op de grote internationale festivals. Het werd bekroond met diverse prijzen en geldt als baanbrekend binnen de geschiedenis van de podiumkunsten. Castellucci’s signatuur is weelderig en barok. Hij combineert ambachtelijke theatertechnieken met nieuwe technologieën en haalt zijn inspiratie uit de grote verhalen en iconen van onze beschaving.
werkcollege door Thomas Crombez
di 7 feb - 14.00
PodiumBloos
€ 15
voorbespreking bij de voorstelling
di 7 feb - 19.45
Euretco Foyer
gratis
On the Concept of the Face regarding...
di 7 feb - 20.30
Finntaxzaal
€ 14/25/29/32/36
Dank Inés voor je reactie en waardevolle/interessante aanvulling over de Italiaanse theaterkunstenaar Romeo Castellucci.
BeantwoordenVerwijderenReligies schijnen zich meer en meer (ultra)orthodox te gaan gedragen.
Nu heb ik van nature een aversie tegen fantatisme, dweperij en alles wat radicaal en sektarisch is.
Het wordt weer es tijd voor spot en vooral zelfspot.
***