vrijdag 18 september 2015

Cruquiusweg



ooit
in de jaren 80/90 
zetelde hier 
het welvarende modelbouwbedrijf
van mijn nevin Mylou van Bentum met compagnon Sylvia Opstall

zoals iedere plek 
elk rafelrandje in Amsterdam 
wordt 'omgetoverd' tot klein-Manhattan
zal ook de Cruquiusweg met zijn loodsen
en industriële pandjes moeten verdwijnen
voor de abnormale idiote expansiedrift
van projectontwikkelaar en de Gemeente



                                             
al eerder filmde ik daar de nu ter ziele graffiti

het Zeeburgerpad staat eveneens op de nominatielijst
om binnenkort te verdwijnen
tot mijn diep leedwezen

'mijn Amsterdam'
met zijn voormalige rafelrandjes
de stad waar ik ben geboren en getogen
is verworden tot een megalomane grootgroei
en buiten zijn oevers getreden moloch
van huizen hotels toeristen 
en ander volk van over de grenzen
verkwanseling van de Nederlandse taal
met het zonodige vliegterreur

3 opmerkingen:

  1. Vreselijk toch hoe niet alleen de mooie plekjes, maar ook een stuk geschiedenis moet wijken voor de expansiedrift van bouwpromotoren... straks blijft er niets meer over van alles wat boeiend is. Gelukkig heb jij dat vastgelegd voor het nageslacht es!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gruwel en grauw al deze 'vernieuwingen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn afbraakgebouwen toch fascinerend. Jammer dat het in Nederland allemaal zo opgeschoond wordt. Maar hier is een stukje door jou behouden.

    BeantwoordenVerwijderen