zondag 29 augustus 2010

schorpioen of kreeft

Toen ik gisteren met mijn  little red rooster een ritje Rondehoep maakte en rijdend langs rivier de Waver, die hier en daar buiten haar oevers was getreden, genoot van rust en stilte met uitzicht op het plassen- en moerasgebied Botshol, zag ik plots in een bocht een vrachtwagen midden op de smalle weg stilstaan.
Twee mannen stonden gebogen over een zwart bewegend iets met een lengte van ongeveer acht centimeter. De een schoof er zachtjes met z'n schoen tegenaan. Bij wijze van begoocheling meende ik op enige meters afstand het dier dat over de weg kroop te herkennen als een schorpioen maar tegelijkertijd miste ik de staart met gifstekel. 

Dat is een rivierkreeft, mevrouw, wellicht door de hoge waterstand de weg kwijt geraakt en aan wal gegaan, legden ze me uit.
De hulpvaardige verhuizers van de vrachtwagen tilden het verdwaalde diertje op en zetten het weer liefdevol terug in z'n eigen biotoop.
Vriendelijk groetend ging ieder zijns weegs.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten