donderdag 19 augustus 2010

sail

Vandaag liet ik me overhalen om mee naar Sail te gaan. In het stille havengebied aan het Noordzeekanaal kom ik geregeld op een plekje waar nog oude woonboten liggen, bevolkt met een handjevol kunstenaars, krakers en randfiguren. Het is een landtong in het water. Deze locatie leek me uitermate geschikt om in alle rust Sail aan me voorbij te laten trekken.
Mijn interesse gaat niet a priori uit naar boten en/of schepen, al helemaal niet als men met hele volksstammen er naartoe trekt. Algehele stilte had ik dan ook niet verwacht vooral gezien Sail als hot item.
In colonne trok de parade stroomopwaarts door het Noordzeekanaal richting Amsterdam. Je kon tientallen grote zeilschepen met drie- en viermasters, waarvan de zeilen helaas gestreken waren, bewonderen. Duizenden schepen en bootjes voerden mee waarvan verschillende met allerhande bobo's strak in 't pak of verkleed als matrozen of piraten. Vanaf de wal waren de tall ships moeilijk te zien omdat ze omringd werden met plezierbootjes die als een soort groupies er omheen plakten.
Het was enigszins uitzicht vervuilend want het nam zicht weg op het anders zo zichtbare imposante tuigage.
Hieronder een greep uit zo'n negentig foto's die ik maakte.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten