donderdag 8 september 2011

kliklijn

Ik ben geen roker. Nooit geweest, naar alle waarschijnlijkheid omdat ik diverse allergieën en astmatische bronchitis heb. Wel steek ik een joint op voor het naar bed gaan om de scherpe kantjes van de botpijn te verzachten én goed te kunnen slapen. Het liefst zou ik, zoals vroeger, de hasj uit een pijpje willen roken maar dat is me tegenwoordig te heftig. Dus accepteer ik de nicotine, tegen heug en meug, op de koop toe.
Al drie jaar geleden schreef ik een item over de toenemende geboden en verboden in ons land. Dat er echter heden ten dage niet meer gerookt mag worden in openbare gelegenheden, waaronder restaurants en cafés, daar valt wat voor te zeggen. Als ooit redelijk frequent kroegloopster vond ik de stank aan m'n kleren na afloop altijd weer een crime. Aan de andere kant gun ik ieder het zijne/hare.
Mijn indruk is dat we nu in een gedoogzone zijn beland. Het roken mag niet meer maar Wij van Hogerhand knijpen een oogje dicht. Niemand weet meer waar hij aan toe is en inmiddels wordt er weer in bijna iedere kroeg lustig op los gepaft.
Hoewel ik me tegenwoordig nergens meer over verbaas, gingen mijn haren rechtovereind staan bij het horen van een zalig  voorstel: de kliklijn. Uiteraard bedacht door de ultiem wijze rechterhand van ons kabinet: het CDA.
Het plan zou zijn dat je cafés, waar clandestien gerookt wordt, op heterdaad kunt betrappen. Vervolgens haal je als braafste jongetje van de klas je mobiel uit je zak om gauw even de kliklijn te bellen zodat genoemde kroeg een prent aan z'n broek krijgt.
Ik heb al geen hoge pet op van van ons huidige kabinet maar als we nu ook nog vervallen tot een NSB-mentaliteit.
Hypocrisie, verraad... is dat ons goede voorbeeld?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten