maandag 8 augustus 2011

wil je nog wat drinken



De laatste jaren dringt er een onhebbelijkheid tot mij door die hoe langer hoe irritanter wordt. Je hebt een leuk stukje gereden, bent aan een versnapering toe en doet een kroeg, herberg of terras aan. Je neemt een drankje. Je glas is nog geen seconde leeg of de barkeeper c.q. bedienend personeel staat alweer voor je neus en vraagt of je nog iets wil drinken. In eerste instantie denk je nog: goh wat aardig, dit jongmens biedt mij wat aan. Neen, op eigen rekening natuurlijk.
Nu hoeft niemand mijn gelag te betalen maar ik vind het hoogst ergerlijk wanneer iemand me iets probeert op te dringen. Als je nee zegt, halen ze je glas weg. Voor mij is dat een boodschap van oprotten. Bovendien ben ik mans genoeg om zelf nog wel iets te bestellen als ik daar zin in heb.
Onlangs ben ik er eens op gaan letten en zie dat dit schrikbarende fenomeen zich niet in één café voordoet: neen, in diverse. Vooral die kroegen met jonge mensen achter de bar alsof ze de boodschap van hogerhand hebben gekregen zoveel mogelijk omzet te maken. Is dit de nieuwste trend of is mij iets ontgaan in de loop der jaren.
Ik heb altijd al een hekel gehad aan opdringerig gedrag zoals een restaurant waarbij de ober om de haverklap vraagt of het eten wel smaakt. 
Daar ga je op z'n minst wantrouwig van worden en als je niet oppast paranoia.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten