donderdag 12 maart 2009

Spaarndam

Dat de canta mij een ongelooflijke bewegingsvrijheid geeft, hoeft geen betoog. Zelfs de Amsterdamse stadsgrenzen worden tegenwoordig regelmatig overschreden. Zondag twee weken geleden was ik in Nes aan de Amstel. Daar werd een bridgedrive georganiseerd.
De opbrengst gaat naar een kindertehuis in Peru. De organisator zet zich hier met heel haar hart voor in. Doorgaans heb ik niet zo'n hoge pet op van goede doelen. Mij is regelmatig ter ore gekomen dat er nogal eens iets aan de strijkstok blijft hangen en allesbehalve terechtkomt bij de noodlijdenden. Dat meneer de directeur van zo'n instelling er een Mercedes aan overhoudt lijkt mij geenszins de bedoeling. Dergelijke geruchten dragen niet bij tot bijdragen. 
Toch zou ik de lezer graag willen attenderen op deze -nobele- kleinschaligheid: http://www.spelendewijsperu.nl/ 
Afgelopen zondag brengt mijn little red rooster me naar Spaarndam waar ik de expositie van Yvette en Marianne ga bezoeken. 
Door het mooie natuurgebied Spaarnwoude gaat de tocht naar dit beeldige dorpje met een schilderachtig haventje dat zeer de moeite waard is om aan te leggen. Boven een van de vijf sluisjes is een standbeeld van Hansje Brinker, de held van Haarlem, opgericht. De legende luidt dat hij met zijn vinger het gat in de dijk dichthoudt en het dorp redt van een overstroming.
Aan de Westkolk ligt café Spaarndam waar ik regelmatig bezoeker ben. Op terras aan het water kun je genieten van een heerlijke tripel van 8%, genaamd Hansje Drinker, onder hun motto: drink matig maar geniet mateloos
Laat dit café nou precies gelokaliseerd zijn naast de expositieruimte.

Om twee uur vindt de opening plaats. 
Yvette http://feltingyoursoul.blogspot.com een expressieve vrouw met een karakteristiek hoofd stelt daar haar mooiste vilten doeken ten toon. Een kleurenpracht, eenvoud in zijn evocatieve kracht, hier en daar verfraaid met amulet en sieraad.
Haar compagnon Marianne exposeert schilderijen. Herhaaldelijk sta ik stil bij haar machtige roofvogel. Vier maanden geleden heb ik hun artistieke creaties kunnen bewonderen tijdens een grote expositie met diverse kunstenaars in hun atelier te Haarlem.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten