zondag 15 juli 2018

open brief aan Femke Halsema

Beste mevrouw Halsema,  

Wat buitengemeen plezierig dat u burgemeester-eS van Amsterdam bent geworden. 
Dat komt goed uit. De stad hunkert namelijk naar een beter milieu. Het zal u niet ontgaan zijn dat wij hier in de hoofdstad van Nederland een overdosis aan fijnstof hebben en daardoor een sterk vervuild en ongezond leefklimaat. Ik als geboren en getogen Amsterdammer -met een referentiekader uit de jaren zestig/zeventig- erger me hier groen, geel en vooral grijs aan. 

*Op de eerste plaats zou het wellicht een optie zijn om Schiphol boven ons hoofd weg te halen. De kerosine uitstoot van het vliegend verkeer blijkt ernstiger te zijn dan 'men' vermoedt.

*En dan... die onzinnige en vervuilende talloze scooters die je van de sokken rijden. Op het fietspad is men zijn leven niet meer zeker maar ook op de rijbaan haalt 'men' rechts in. 

*Daarbij de fietser ook maar gelijk ernstig aanspreken op zijn/haar verantwoordelijkheidsgevoel: laat het goddelijke mobieltje -een obsessieve plaag van deze tijd- in de zak zitten en niet tijdens het rijden appen of telefoneren en zonder of met kind voor- en/of-achter op de fiets door het rode licht rijden. Nu we het toch over fietsen hebben: wat had u gedacht van de overmaat aan toeristen die trillend en wankelend fietspogingen ondernemen op de weg of je spookrijdend tegemoet snellen.

Ik vrees nog lang niet klaar te zijn met mijn tirade...

*Alle pleziervaartuigjes met hun schadelijke uitstoot; joelend en juichende overlast door onze Amsterdamse grachten, kades en vaarten.

*Een overdaad aan taxi's: in grote getale scheuren ze door de stad (zonder passagiers!) hongerig op zoek naar hun prooi.

*Busjes om de postpakketten te bezorgen voor alle yuppen die niet thuis zijn: ach, geef het maar af bij de buren... Waarom geen afhaal/distributiecentrum voor deze verspillende idiotie?

*Vrachtwagens die je de weg versperren met hun uitlaatgassen en eveneens de auto. Ik pleit voor alle stadsdelen: autoluw en ook hier: strenge straffen op mobieltjes achter het stuur.

Inmiddels zie ik enige kennissen om mij heen die (bijna) stikken van de benauwdheid. Niet alleen vanwege de toenemende pollenallergie en algehele droogte maar ook per definitie van de fijnstof veroorzaakt door hierboven omschreven.

*De 'groen'-stroken liggen er geel-verdord bij en -bijvoorbeeld- in de Jan van Galenstraat -maar ook elders in de stad- verliezen de bomen de bladeren; kale takken in juli! 
Waarom niet vanuit de nabijgelegen Kostverlorenvaart via (brand)slangen de boel bewateren. 

*Zet het politiecorps in beweging. Plaats een overdaad aan blauw en vooral strenge handhaving op straat. Het verdient zichzelf terug door de bekeuringen en boetes die ze kunnen uitdelen.
Heropen de meldplaatsen van criminaliteit, diefstal, aanranding, verkrachting, overval en mishandeling. En pak alle 'verwarde mensen' op en aan.
De mens moet helaas... heropgevoed worden. 
Een ouderwetse truc: straffen en belonen... het werkt.
Wellicht creëren we op deze wijze voor iedereen een leefbare stad.

*En tot slot: dat er nog geen verbod is op het levensgevaarlijke, zinloze en zeer vervuilende jaarlijkse vuurwerk is mij compleet een raadsel.

Mevrouw Halsema, U, ex fractievoorzitter van GroenLinks, doe er wat aan!

met vriendelijke groet
eS van eSSen

***








6 opmerkingen:

  1. Voorlopig heb ik een en ander op een rij gezet, Henny, en dan te weten dat er nog heel wat 'onbesproken' ligt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geen amsterdammer Es maar onderschrijf ieder woord........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben bang voor je dat ze eerst een half jaar of zo een orienterende periode neemt en daarna weinig aan de stad zal veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben benieuwd …. maar ik denk ……

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb je mooi verwoord, ik hoop dat ze het ook leest en er iets mee gaat doen. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem2.12.18

    Bijna 5 maanden later. Zie jij enige verandering/verbetering zoals boven omschreven?!

    zeno

    BeantwoordenVerwijderen