zaterdag 19 november 2016

Driemansen à la Corine

Enige tijd geleden werd ik uitgenodigd om bij Corine te komen bridgen. De vierde 'man' had het op dat moment laten afweten maar Corine had een alternatief: bridgen met z'n drieën.
Op voorhand dacht ik: dat wordt niets maar bij nader inzien kwam ik terug op m'n waardeoordeel: het was interessant, experimenteel, weer es wat anders en bovendien zeer waardevol.
Kortom: het was een gezellige bridgeavond!
Dus... -met dank aan Corine- mocht je ooit met z'n drieën willen bridgen:

Driemansen à la Corine
Vooropgesteld > Spelers hebben vaste plek, de Blinde ‘verhuist’ over de tafel – al naar gelang haar partner. Iedereen biedt dus alsof zij of hij partner is van Blinde.
   1. Gever deelt eerst de kaarten van Blinde > alle drie de Spelers krijgen 4 kaarten, de 13e kaart wordt open op tafel gelegd – dit is de 1e kaart van Blinde.
   2. Spelers leggen hun 4 kaarten daar nu bij, maar dicht en zodanig dat duidelijk is om welke kleur het gaat. Voorbeeld: de open kaart is Harten. Schoppenkaarten worden dan direct daarnaast gelegd (dicht!). Ruitenkaarten ook, maar aan de andere kant. Klaverkaarten daarentegen worden zo neergelegd dat het duidelijk is dat Ruitenkaarten nog tussen de dichte Klaverkaart en de open Hartenkaart in moeten kunnen. Als er geen Ruitenkaarten worden neergelegd, ontstaat er dus een duidelijk gat tussen de open Hartenkaart en de neergelegde Klaverkaart(en). DE KAARTVERDELING MOET DUS DUIDELIJK ZICHTBAAR ZIJN.
   3. Gever deelt nu de overige kaarten – net als gewoonlijk. Iedereen krijgt dus gewoon 13 kaarten.
   4. Nu wordt er geboden – te beginnen bij degene die heeft gedeeld. Je biedt natuurlijk meteen het contract dat je – samen met Blinde – spelen wilt, want samen opbieden is er niet bij. Blinde kan nl niet meebieden. Het bieden gaat door totdat beide tegenstanders hebben gepast op het bod van degene die dus gaat spelen.
   5. De kaarten van Blinde worden nu – nog steeds dicht op de eerste kaart na - recht voor Speler gelegd. Blinde is nu partner van Speler; de twee anderen worden nu elkaars partner.
   6. Degene die links van Speler zit en nu dus vóór Blinde, komt uit. Verder gaat het precies als bij gewoon bridge.

***

2 opmerkingen:

  1. Iets anders dan mens erger je niet of dammen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Bridge" het enige wat ik er van wist was: vier personen benodigd.
    Maar zoals U het hier beschrijft, is het welhaast magie. Of zelfs volledig magie!
    The Witches of Eastwick zijn er niets bij!

    Vrouwe Es, mij hebben ze om, er komt een Electro Canta. Er was een demo aan huis maar zelf kon ik niet rijden daar de bediening niet op de goede achterpoot geïnstalleerd was. Ik schrok me de pleuris van de geluidloze vaart waarmee het demoding de straat op scheurde. Dat was een halve dag tobben. En rekenen. En dan toch tekenen.
    Gelukkig kan ik tot maart wennen aan het idee. En sparen....
    Ach, mijn goede oude ballerina, mijn hart doet pijn, wat zal er van haar worden, ik voel mij een verlater.
    Anderzijds; nu nog een buitengewoon goede inruilprijs en tweedehands electra-Canta's nog lang niet in zicht...

    BeantwoordenVerwijderen