woensdag 2 maart 2016

de charmant geslepen jongeheer

Enige keren per week word ik aangesproken door een colporteur van een willekeurige krant. Inmiddels is de inhoud van een heden ten dage dagblad erbarmelijk als ik denk aan de vele en grote bladvullende advertenties, ruimte verslindende foto's en de 'frisse' verjongingen en vernieuwingen. Bovendien is de grote hoeveelheid sportitems niet te verteren.
Vorige week was het weer zover. Een charmant geslepen jongeheer, met bevroren glimlach om de lippen, zwaait vriendelijk met het dagblad voor mijn neus en voor ik het weet heb ik een exemplaar in mijn hand. Een gratis krant is natuurlijk nooit weg ook al omdat hij, na het doorlezen, dienst doet als onderlegger voor Thor en Henkie (alias Sjako), de papegaaien.
Na de bekende vraag of ik weleens de krant lees en wat ik ervan vind, komt het onvermijdelijke moment van een voordelig abonnementsvoorstel. Niet dat ik van plan ben om nog maar een cent uit te geven aan een krant die verworden is tot Telegraaf, Privé of Libelle, laat ik de charmant geslepen jongeheer zijn verhaal doen en zeg tussen de bedrijven door wat ik ervan vind.
Wanneer ik naar de datum kijk, zie ik dat ik met een krant van twee dagen geleden zit opgescheept. Als ik daar een opmerking over maak, krijg ik van de charmant geslepen jongeheer een 'oh sorry' te horen en dat ik zo direct de krant van vandaag meekrijg.
Uiteindelijk weet ik het gesprek te beëindigen en zeg dat ik weer verder moet. Ik wijs hem nog even op de beloofde krant van vandaag.
'Grapje', zegt de charmant geslepen jongeheer.
Ter plekke blijf ik staan en vertel hem dat ik bij nader inzien toch wel geïnteresseerd ben in een abonnementje. In één oogopslag tovert hij met stralende blik zijn notitieboekje tevoorschijn om mijn naam en adres te noteren.
'Grapje', grijnslach ik, de charmant geslepen jongeheer met een dubbel bevroren glimlach achterlatend.

***

9 opmerkingen:

  1. Wow, dat is heftig hoor es! Jij durft meid en je hebt bovendien nog gelijk ook. Sneu natuurlijk voor die man, want hij wil gewoon ook maar zijn brood verdienen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zeno3.3.16

    Helemaal mee eens, eS, zal ze leren om 'grapjes' te maken ;-]

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij doet natuurlijk ook alleen maar zijn werk maar met een beetje humor had hij ook jouw grapje kunnen waarderen, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn eerste reactie was ieieieieieiuwwwwwww.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik werd vaak lastig gevallen door dit soort volk pal voor de ingang vanb mijn favoriete boekhandel. Ik vond het bijzonder onprettig volk. Helaas heb ik ze nooit zulk een toppe act kunnen leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Isabelle9.3.16

    Boontje komt op zijn loontje en wat je zaait zal je oogsten...goed gedaan Es!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Es,
    Ik heb weleens voor 1 jaar een abonnement op de NRC gehad en daarbij mijn streekkrant opgezegd voor 1 jaar. Ik kreeg er ook een grote CD box bij met klassieke muziek. Nu bedank ik altijd bij een aanbod, want ik heb dan ook geen zin in het verhaal en ook niet in de gratis krant, want die moet ik dan de hele tijd meezeulen.
    Jij had hem wel mooi te pakken, die jongeheer!!!

    Groet je S,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem20.3.16

    Mooi verhaal, mooie aktie ....

    Vrolijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O O wat ben je toch gemeen hihihi

    BeantwoordenVerwijderen