zondag 20 november 2016

heimwee en toekomst

* dit gedicht groeit gestaag...

vol weemoed en verlangen
blik ik terug, niet zelden
naar tijden van weleer
gelijk mijn vader zaliger vertelde

over die goeie ouwe tijd

die nimmer heeft bestaan
nooit zouden deze woorden mijn lippen beroeren
daar was gewoon geen denken aan

de ouwe verweet ik geregeld

niet mee te gaan met zijn tijd
tegenwoordig hoor ik regelmatig
hetzelfde verwijt

waar zijn de scherpe observators

de denkers van nu
ik kom ze zelden tegen
wel veel en vaak de parvenu

de culturele en seksuele revolutie

Miles Davis in de Phonobar
existentialisten en bohémiens
filosoferend, inspirerend, provocerend, vernieuwend en bizar

protestliederen te kust en te keur, een eigen mening

weg van bekrompen moraal, conservatisme en kleinburgerlijke stand
kunst, cultuur, muziek een verademing
wij leefden in een vrij en progressief land

cabaretiers leefden zich uit

simplistisch verbond gaf z'n ongezouten mening
in gedaante- en gedachtewisseling
toch kende een ieder z'n eigen verantwoording

vol weemoed en verlangen

blik ik terug, niet zelden
naar tijden van weleer
gelijk mijn vader zaliger vertelde

als ik kijk naar onze doorsnee mens

wordt het me wat triest te moede
'k mis de jeugdige bevlogenheid
ondanks materiële rijkdom, geestelijke armoede 

de huidige muziek
ik snap er niets meer van
geef mij maar de blues en rock
Bach en Schubert zo nu en dan 


vrijheid van meningsuiting
worden we ook al in beperkt
kop dicht en mond gesnoerd
of je bent als verdachte gebrandmerkt 


overheersing en schending van privacy en ethiek
verboden van regering en controle door de overheid
plaatsen van camera's alom
zogenaamd voor onze veiligheid 


popularisering der mensheid in taalkunde en wetenschap
waar blijven de intellectuelen
een vervlakte samenleving, recht van de sterkste
graaiers, zakkenvullers, geen houvast en vele luchtkastelen 


democratie staat onder druk 

vernietiging der verzorgingsstaat 
botsende culturen, fundamentalisme rukt op 
een wereld van geld, macht, haat 

afbrokkeling van normen en waarden 

de smartphone en zijn zombie 
decadentie verval verwording 
contactgestoord, pretentie, pedanterie 

het volk dom gehouden 

voor de afgod van z'n verslaving 
de buis met stompzinnige programma's en lomp amusement 
blasé ten ondergaand aan z'n eigen beschaving 

mijn oude stad verworden tot pretpark
massatoerisme op eertijds rustieke grachten
smakeloze nieuw- en hoogbouw
wereld van kapitaal en grootmachten

grenzeloze politieke correctheid en tunnelvisie
polarisatie en radicalisering der bevolking
blindheid van het establishment
teloorgang van Het Woord en de bespiegeling

het gepeupel klaagt en mort 

en om nog even door te drenzen 
mag ik hopen voor straks 
een kabinet van wijze mensen 

wanneer wordt heimwee een toekomst 

vraag ik mij hier en heden af 
een levenslang meedragende nostalgie 
realiseer ik mij achteraf

zaterdag 19 november 2016

Driemansen à la Corine

Enige tijd geleden werd ik uitgenodigd om bij Corine te komen bridgen. De vierde 'man' had het op dat moment laten afweten maar Corine had een alternatief: bridgen met z'n drieën.
Op voorhand dacht ik: dat wordt niets maar bij nader inzien kwam ik terug op m'n waardeoordeel: het was interessant, experimenteel, weer es wat anders en bovendien zeer waardevol.
Kortom: het was een gezellige bridgeavond!
Dus... -met dank aan Corine- mocht je ooit met z'n drieën willen bridgen:

Driemansen à la Corine
Vooropgesteld > Spelers hebben vaste plek, de Blinde ‘verhuist’ over de tafel – al naar gelang haar partner. Iedereen biedt dus alsof zij of hij partner is van Blinde.
   1. Gever deelt eerst de kaarten van Blinde > alle drie de Spelers krijgen 4 kaarten, de 13e kaart wordt open op tafel gelegd – dit is de 1e kaart van Blinde.
   2. Spelers leggen hun 4 kaarten daar nu bij, maar dicht en zodanig dat duidelijk is om welke kleur het gaat. Voorbeeld: de open kaart is Harten. Schoppenkaarten worden dan direct daarnaast gelegd (dicht!). Ruitenkaarten ook, maar aan de andere kant. Klaverkaarten daarentegen worden zo neergelegd dat het duidelijk is dat Ruitenkaarten nog tussen de dichte Klaverkaart en de open Hartenkaart in moeten kunnen. Als er geen Ruitenkaarten worden neergelegd, ontstaat er dus een duidelijk gat tussen de open Hartenkaart en de neergelegde Klaverkaart(en). DE KAARTVERDELING MOET DUS DUIDELIJK ZICHTBAAR ZIJN.
   3. Gever deelt nu de overige kaarten – net als gewoonlijk. Iedereen krijgt dus gewoon 13 kaarten.
   4. Nu wordt er geboden – te beginnen bij degene die heeft gedeeld. Je biedt natuurlijk meteen het contract dat je – samen met Blinde – spelen wilt, want samen opbieden is er niet bij. Blinde kan nl niet meebieden. Het bieden gaat door totdat beide tegenstanders hebben gepast op het bod van degene die dus gaat spelen.
   5. De kaarten van Blinde worden nu – nog steeds dicht op de eerste kaart na - recht voor Speler gelegd. Blinde is nu partner van Speler; de twee anderen worden nu elkaars partner.
   6. Degene die links van Speler zit en nu dus vóór Blinde, komt uit. Verder gaat het precies als bij gewoon bridge.

***

zondag 13 november 2016

traditionele cafés in Amsterdam

in de Amstelkerk 
een expositie zwart-witfoto's gezien
van het duo Pijffers-Brizzi
onderstaande foto's zijn een selectie van 50 
die behoren tot het project Kopstoot


een café waar ik regelmatig kom
op het terras met -prettig- rieten stoelen
is het goed toeven 
kroegen -met name bruine cafés- hebben door de jaren heen 
mijn grote interesse


waar het hele interieur onveranderd is gebleven


doe je in

en wie er nog niet genoeg van heeft
hieronder een inkijk 
in mijn kroegleven door de tijd heen
***
hoe de jaren zestig eruit zagen

jaren zestig /zeventig

een van mijn favoriete kroegen destijds
sloot de deuren in al zijn authenticiteit eind 2007
is nu verworden tot een
toeristenfuik

 existentialistische gesprekken 
hielden we destijds in  
de laatste vierde onlangs de jaardag

5 decennia geleden 
was het ieder weekend feest in
het legendarische 
oftewel Bet van Beeren
na jarenlang sluiting
zitten de gasten weer aan de bar
heden eveneens als museumstuk te zien  

***
ter aanvulling
vandaag 28/11/16 in Het Parool:

vrijdag 11 november 2016

Leonard Cohen

... niet meer hier...

maandag 7 november 2016

Goet ende Fijn

gisteren waren nicht CC en ik getuige 
van een wervelend optreden van 
in het dorpshuis Badhoevedorp

ik hoorde minneliederen en drankverzen
en zag een uitstekende performance 
met grappen en grollen 
van mijn neef
Robbert van Lint



                                             pauze... stemmen der instrumenten

zondag 6 november 2016

fladderaars


wit zwart bont of groen
mijn gevleugelde vienden
zij zijn mij dierbaar




donderdag 3 november 2016

Cruquiusweg



de projectontwikkelaars weten er wel weg mee


heden

bovenstaande foto's: Jorge de la Piedra ***
           

augustus j.l.




zoals het is
zoals het ging
zoals het was
een jaar eerder (2015)