zondag 23 april 2017

kunst

Wetende dat kunst een subjectief begrip is, raak ik niet gauw onder de indruk van wat men als zodanig bestempelt. Kritisch ben ik in m'n beoordeling. Mooi of aardig kan ik iets vinden maar in dit geval bedoel ik een hoger plan: niet geraakt maar gegrepen worden door een diep gevoel, een flits van ademloosheid of noem het verliefd zijn.
Op het scherp van de snede flirt ik graag met duistere fenomenen oftewel de donkere kanten van de menselijke ziel. Verval en vergankelijkheid zijn door mij in vele toonaarden bejubeld.
Toen ik onlangs een videofilmpje van Marilyn Manson zag in zijn Sweet dreams had ik zo'n moment. Beelden van androgyne aard en gothic-invloeden die mij onmiddellijk aanspreken: zwart, duister en van ongelooflijk excentrieke schoonheid.
In deze shockrock gingen hem al enigen voor zoals Ozzy Osbourne -inmiddels halfseniel- en zijn, in de jaren zeventig band, Black Sabbath en de rockzanger Alice Cooper. Ook David Bowie met zijn extravagante performances en vele imago's was destijds een intellectuele vernieuwing binnen de rock scene. Beïnvloed door avantgarde en drama creëerde hij een ongekende eigenheid.
Op gebied van de beeldende kunst is het niet veel anders. Door de fantastische en surrealistische beelden van 
H.R.Giger kan ik evenzo 'gegrepen' worden, vooral die uit zijn boek Necronomicon.
Zo blader ik geregeld volgaarne door mijn 711 pagina's tellende Alchemie & Mystiek om de vele verfijnde plaatjes en schilderijen van onder andere William Blake te bekijken.
Wat theater betreft, kun je me niet blij maken met een toneelvoorstelling omdat ik het vaak te statisch vind. Hou meer van drama, vrije expressie, mime tot Commedia dell'arte of dáár waar aan 'het toeval' wordt overgelaten.
Gedichten mogen van mij doorspekt zijn met zwarte romantiek waar melancholie, vergankelijkheid, dood en leven centraal staan. Bloempjes, vlindertjes en bijtjes behoren naar mijn smaak in een poëziealbum thuis.
Ook een goede poetry slam op z'n tijd is niet te versmaden zolang het met verve plaatsvindt.
In de literatuur prefereer ik psychologische romans. Het reizen door de geest met verkenningen en grenzen zoeken door het menselijk bewustzijn.
Graag identificeer ik mij met de ik-figuur. Pas wanneer ik het boek niet meer opzij leg en in een adem uitlees, weet ik dat de passie is toegeslagen.

4 opmerkingen:

  1. Goede morgen es en een even goede week gewenst.
    Knap geschreven log zette je hier neer, je hebt een goede analyse gemaakt van wat de kunst voor iemand persoonlijk moet zijn en je hebt daar helemaal gelijk in!
    'De kunst en niets dan de kunst' zegt Nietzsche, 'we hebben de kunst, om niet aan de waarheid te sterven.'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Es,

    Voor eenieder heeft kunst een eigen betekenis en jij hebt jouw voorkeur hier duidelijk weergegeven.
    Misschien herinner je je deze senryu nog die ik eens schreef.

    -----------------------------------------------------

    hoezo wat is kunst.....?

    jouw kunst, mijn kunst ieders kunst

    kunst is het uiten

    -----------------------------------------------------

    Groet je S,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is het hier al een lange tijd stilletjES. Gaat het goed met jou Es?

      Groet je S,

      jeer

      Verwijderen
  3. Ow. Alsof ik het zelf geschreven heb, als ik het zo goed zou kunnen verwoorden.
    Honderd procent Eensch!!!
    Een "schorpioen-draak" visie. Met een toefje "stadsch" waar ik zelf graag "dorps" heb.
    Mevrouw,een groet van ziel tot ziel. X

    BeantwoordenVerwijderen